تعاونی فرا استانی تامین نیاز تولیدکنندگان آمیزه های پلیمری
Search
Close this search box.

گفت و گو با بابک شایسته، نایب رییس هیات مدیره

شرکت رنگدانه سیرجان فعالیت خود را از سال 1375 با تولید مستربچ، کامپاند و افزودنی های پلیمری آغاز کرده و توانسته است محصولات متنوعی را در این دو دهه روانه بازار کند. به طور کلی، محصولات این شرکت در صنایع مختلفی همچون نساجی، پزشکی، صنعت راه و ساختمان، بسته بندی، لوله، ظروف یکبار مصرف، قطعات خودرو، کشاورزی، لوازم خانگی و پلاستیک کاربرد دارند. به تدریج تولیدات این مجموعه در واحد های تولیدی دیگر مجتمع توسعه یافته که به عنوان مثال می توان به تولید نخ ها و الیاف های تخصصی و Technical Textile اشاره کرد که به کمک تکنولوژی فناوری های نوین با ویژگی های خاص از قبیل نخ های با مقاومت و مدول بالا برای ساخت کابل، طناب های مخصوص کوهنوردی، ایربگ ، کمربند ایمنی خودرو ، لباس های آتش نشانی، تسمه های فشار قوی کارخانجات سیمان تولید شد. علاوه بر این محصولات، الیاف های پلیمری متنوع و کاربردی مسلح کننده در بتن و آسفالت با استفاده از کامپاند های تخصصی تولید شده در خود مجتمع با حداقل بیست تیپ مختلف تهیه می شود که در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دارای پروانه کاربردی هستند. از دیگر محصولات این مجموعه، می توان به پودرهای پری دیسپرس که به صورت وان پک (OP) و (TOP) ( نسخه پیچی شده ) جهت واحد های پتروشیمی و چسب های پلی اتیلن جهت لوله های فلزی مورد استفاده در پروژه های انتقال گاز، آب و جمع آوری آب های سطحی و کامپاندهای تخصصی لوله های فشار قوی مورد استفاده در صنعت آب و گاز اشاره کرد. همچنین در راستای حفظ محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، رنگدانه سیرجان اقدام به تولید محصولات زیست تخریب پذیر (گرانول و کامپاند گیاهی زیست تخریب پذیر پایه ذرت) نموده است. لازم به ذکر است که با توجه به پیچیدگی و جوانب متعدد تولید این محصولات، طرح های پژوهشی متعددی از جمله بررسی استانداردها و بازیافت این محصولات با همکاری دانشگاه و حمایت مادی و معنوی مجموعه در حال انجام می باشد و این شرکت در نظر دارد تا نتایج تحقیقات را تا حد امکان در روند تولید خود به اجرا در آورد. لازم به ذکر است که مجموعه سیرجان دارای 177 نیروی شاغل مستقیم و 1000 نفر به طور غیر مستقیم است. گفت و گوی زیر با بابک شایسته، به بهانه ششمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند های پلیمری انجام شده است.

 

رنگدانه سیرجان به عنوان شرکتی نوآور ارتباطات خوبی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد. این سیاست از کجا آمده و چگونه اجرایی می شود؟ سازوکار آن چیست؟
شایسته: شرکت رنگدانه سیرجان به این نکته باور دارد که با به کار گیری تیم تحقیق و توسعه متشکل از گروه های دانشگاهی، فنی و مالی و برنامه ریزی برای طرح مسائل پژوهشی علمی- صنعتی می توان در جهت تحقق اهداف بلند مدت گام برداشت. بنابراین با شناخت توانمندی های روز دانشگاه ها و هم چنین پروژه های در دست انجام در مراکز علمی، به صورت گزینش شده اقدام به جذب محققین، فارغ التحصیلان دانشگاه های برتر کشور و دانشجویان می نماید و با توجه به اینکه در سالیان گذشته 3 دوره صادرکننده نمونه کشوری و چندین دوره صادر کننده نمونه استانی بوده ایم و موضوع فوق علاوه بر امکان ارتباط با مشتریان خارجی باعث به وجود آمدن ارتباط نزدیکی با مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه خارج از کشور نیز شده است.

تحلیل شما از وضعیت صنعت آمیزه سازی در سال های اخیر در کشور چیست؟
شایسته: با توجه به تحریم ها و اهمیت بیشتر نقش مراکز صنعتی و دانشگاهی داخل کشور از یک سو، و همچنین وجود فارغ التحصیلان صنایع پلیمری و مرتبط با علوم پلیمری از سوی دیگر و همچنین وجود مواد پلیمری خام قابل دسترس در کشور، بالطبع صنایع واسطه ی کامپاند مستربچ پلی ارتباطی میان صنایع بالادست پتروشیمی و تولید کنندگان کالاهای نهائی هستند که موضوع فوق باعث ایجاد تقریبا سه و نیم میلیون تن ظرفیت تولید سالانه مستربچ و کامپاند مورد مصرف در حوزه های صنایع تکمیلی شده است و به نظر می رسد که باعث شده تا کشور در این سال ها شاهد بهبود صنعت آمیزه سازی باشد.

چالش ها و فرصت های صادراتی این صنعت را در کجاها می بینید؟
شایسته: از نکاتی که همواره در تولید محصولات مورد نیاز داخل بالخصوص صادراتی می باشد، اصل نوآوری است، در غیر این صورت فضای رقابتی مانع از موفقیت خواهد شد. خوشبختانه با توجه به منابع تامین داخلی (پتروشیمی ها)، قسمت اعظمی از مواد اولیه، مشکل تامین این گونه مواد وجود ندارد، اما برای توسعه محصولات و نوآوری در آنها، نیازمند تهیه ماشین آلات مدرن و دارای فن آوری روز و با سرعت های بالا در زمینه تولید و همچنین انجام آزمون های کنترل کیفیت محصولات است که این واحد تولیدی برای حضور موثر در بازار داخلی و خارجی علیرغم مشکلات تحریم، در این زمینه به شدت کوشا است.
می بایستی اجازه ارتقاء کیفی محصولات تولید کنندگان مستربچ و کامپاند با حمایت و حتی ارتقاء کیفی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز روز از کشور های خارجی توسط دولتمردان اقدام که خود باعث به وجود امدن ارتقاء کیفی و تنوع محصولات جدید در صنعت کامپاند و مستربچ می شود.

نام شرکت رنگدانه سیرجان در حمایت مالی از کنفرانس های متعدد دیده می شود به گونه ای که یک سیاست حمایتی به نظر می رسد. چرا؟
شایسته: هدف شرکت رنگدانه سیرجان از حمایت از کنفرانس ها و رویدادها، علاوه بر معرفی خود به شرکت کنندگان این برنامه ها، برگزاری هرچه با شکوه تر آنها است. چرا که این رویدادها موقعیتی است برای ایجاد ارتباط نزدیک میان صنایع مرتبط آن، دانشگاه، مشتریان و تامین کنندگان که نهایتا منجر به ارتقای کیفیت و ارتباط نزدیک تر خواهد بود و جهت گیری مناسبی به برنامه های آتی پروژه های صنعتی جهت گرید های جدید و تخصصی خواهد داد. از طرفی برگزارکنندگان زحمت زیادی می کشند که در این اوضاع اقتصادی نه چندان جالب، می توانیم با کمک در صنعتی که مربوط به خودمان است، تاثیری حتی بسیار کوچک داشته باشیم.
حمایت مالی شرکت رنگدانه سیرجان از ششمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری با هدف برگزاری هرچه بهتر و باشکوه تر این برنامه در زمینه های مختلف بوده است. با گستردگی بیشتر واکسیناسیون به نظر می رسد که طی ماه های آتی امکان برگزاری حضوری کنفرانس ها، نمایشگاه ها و سمینارها فراهم خواهد شد. ششمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری برای آذرماه تدارک دیده شده است تا خطر شیوع ویروس کرونا به حداقل برسد.

به عنوان عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ چه برنامه هایی برای حمایت از اعضا پیش رو دارید؟
شایسته: همانطور که اشاره شد در حال حاضر ظرفیت تولید کامپاند و مستربچ در حدود سه و نیم میلیون تن در سال می باشد که بالای 90 تا 95 % وزنی گرید های درخواستی صنایع تکمیلی در حوزه های مختلف را پوشش می دهد و حتی به نظر می رسد که ظرفیت مازاد و خالی در حال حاضر بسیار زیاد است، لذا می بایستی سیاست گذاران نسبت به صدور پروانه ی جدید تولید کامپاند و مستربچ جهت تولیدات جنرال (Commodity) با تفکر و بررسی بیشتری اقدام کنند و هدف را بر احیای ظرفیت های خالی سرمایه گذاری شده گذشته بگذارند. از طرفی در سال جهش تولید و همچنین کمبود منابع ارزی کشور نگاهی حرفه ای و تخصصی در مستربچ و کامپاندهای وارداتی که درصد بسیار پایین حدود 5 الی 10% وزنی از مصرف کل مورد نیاز می باشد، داشته باشند. و حمایت هایی که در وزارت صمت و گمرک در چهار چوب مقررات امکان پذیر می باشد را جهت حمایت از تولید کنندگان کامپاند و مستربچ مبذول نمایند.
از دیگر برنامه های هیات مدیره انجمن، ایجاد کارگروه ها و کمیته های تخصصی بازرگانی، صادراتی، آموزش و فنی بوده که روسای آن با رای گیری از میان اعضاء محترم انجمن انتخاب و با برنامه ریزی منظم جهت ارتقاء کمی، کیفی و علمی اعضاء اقدام خواهد گشت.
از زحمات دیگر اعضای هیات مدیره و دیگر همکاران و دوستان که به هر نحوی انجمن را در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده همراهی می کنند و همچنین در برگزاری هر چه باشکوه تر همایش پیش رو که درآذرماه 1400 به صورت حضوری و هم زمان برای حضور حداکثری سخنرانان خارجی تحت پلتفرم ZOOM برگزار خواهد شد، سپاسگزاریم.
انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران پروژه های متعددی در دست اجرا دارد که تمامی اعضا از دست آوردهای این پروژه های زیرساختی و تحقیقاتی بهره مند خواهند شد. تدوین سند چشم انداز این صنعت، طرح رتبه بندی تولیدکنندگان، حمایت از تولید دانش در صنعت مستربچ و کامپاند و چند پروژه دیگر در انجمن در حال انجام است و اطلاع رسانی در مورد آنها در فرصت مقتضی به نحو شایسته انجام خواهد گرفت.